Dag 28

Woensdag, 05 december

Nou het was dus inderdaad maar windkracht een of twee. Vaak  waait het in Nieuw Zeeland erg hard ’s avonds en is het de volgende morgen zowat windstil.   Ik was dus helemaal  “in the mood” om walvissen te gaan spotten. Na braaf mijn pilletjes  tijdens het ontbijt te hebben ingenomen, gingen we op weg naar het centrum waar we ons moesten melden. Daar aangekomen stond er wel een seesickness warning  vermeld bij onze tocht. Dat begreep ik dus niet echt, want er was bijna geen wind.De dame van het centrum vertelde ons dat de zee nogal deinde vanwege de sterke wind gisteren. Ik  dacht dat het allemaal wel mee zou vallen, dus  we hebben voor twee personen betaald. We kregen eerst nog een mooie video  over het “wildlife”op zee te zien en om 07.45 werden we met een bus naar de boot gebracht. Die was niet al te groot, ik denk  ongeveer 50 zitplaatsen. We voeren de haven uit en ja hoor, daar begon de ellende al.  Er was een verschrikkelijk hoge deining.  Daar moest ons bootje steeds overheen. Iedereen moest vanwege de veiligheid binnen blijven zitten want het water spoot over de zijreling heen. Het was 08.00 uur en ik wilde al terug, terwijl we nog zo’n 2 ½ uur voor de boeg hadden. Steeds  stopte de schipper de motoren om met een sonar de zee af te zoeken en voer hij weer verder om het op een andere plaats te proberen.  Na een uur  werd er een walvis gespot. We kregen toestemming om naar buiten te gaan. De walvis  bleef ongeveer 10 minuten boven water. Toen vond hij het welletjes en dook weer onder. Het was voor ons een beetje teleurstellend. We hadden  namelijk  uit de folders de indruk gekregen dat er hier veel walvissen zaten en misschien is dat ook wel zo, maar wij hebben ze niet  gezien.  Het zou echter goed kunnen dat er op een later tijdstip meer  worden gespot. Het is waarschijnlijk een toevalstreffer.  De boot  voer terug richting kust en op een gegeven moment stuitten wij op een heleboel  Dusky dolfijnen.  Deze zijn zwartwit van kleur. Er speelden ruim  100 dolfijnen rond de boot. Dat was echt genieten. Er werd ruim de tijd genomen om  te fotograferen en te filmen. Daarna was de koek echt op en zijn we terug gevaren en ik moet zeggen, ik was er niet rouwig om. Er waren nog veel meer mensen ziek. Dus volgende keer als ik ga varen let ik niet meer op de windkracht, maar  hoe het weer de dagen ervoor is geweest. Teruggekomen bij de camping was het ondertussen 10.30 uur. Een mooie tijd om te chatten met de kinderen en onze verhalen te vertellen. In Nederland is het dan namelijk avond. Op onze camping was een klein zwembad met ligstoelen dus daar hebben wij het eerste deel van de middag dankbaar gebruik van gemaakt. De zon stond namelijk hoog aan de hemel en we hadden tenslotte  twee nachten geboekt. We hebben niet te lang in de zon gelegen, want die is hier erg scherp. We besloten dat het weer tijd was om een terrasje te pikken met een kopje koffie en natuurlijk met iets lekkers erbij. We hebben ook maar meteen wat boodschappen voor het avondeten  gedaan want onze voorraadkast moet worden leeggegeten. Overmorgen  moet de camper namelijk worden ingeleverd. Na een rustig avondje kaarten zijn we lekker gaan slapen. Het was weer een enerverende dag!