Dag 29

Donderdag, 06 december

Het weer in Nieuw Zeeland is erg veranderlijk.  De ene dag is het warm en windstil, de andere dag stormt en regent het. Eigenlijk net zoals in Nederland. Dat was vandaag ook het geval. We werden al rond  05.00 uur wakker  omdat onze camper behoorlijk heen en weer zwaaide. Even dacht ik dat we weer op zee zaten. Slapen ging niet goed meer dus besloten we maar ons bed te verlaten. We zouden vandaag toch naar Christchurch vertrekken. Het einde van onze tijd in Nieuw Zeeland is nu echt in zicht. We vinden het allebei erg jammer. Er is hier nog genoeg te zien en te doen, maar helaas, de koek is op. De afstand  Kaikauro-Christchurch  bedraagt nog zo’n 180 km.  Omdat we zo vroeg op pad gingen, arriveerden we al om 10.30 uur in Christchurch.  We hebben daar een camping gezocht die midden in de stad ligt, zodat we  gemakkelijk met de bus naar het centrum konden gaan.
Het was nog een hele kluif de goede bus te vinden. Er stopten genoeg bussen, maar geen een reed naar het centrum.  Uiteindelijk lukte het toch. In Christchurch stapten we bij de Cathedraal uit. Die hadden we een paar weken geleden al bezocht, dus ditmaal kozen we voor de nostalgische tram die  passagiers op een 3 km lange route langs attracties in de stad neemt. Je kunt dan bij elke willekeurige halte in- of uitstappen.
In de eerste instantie wilden we een  puntertochtje maken over her riviertje de Avon die door het park slingert, maar vanwege de kou zagen we er maar vanaf. Gelukkig zou het wel de hele dag droog blijven.
De tramrit bracht ons ook naar Regentstreet. Een alleraardigst voetgangersgebied wat in 1932 gebouwd is in de Spaanse-missiestijl.  Door de pastelkleuren zag het er allemaal erg vrolijk uit.
We zijn ook nog een tijdje gaan winkelen. Overal klonk nu kerstmuziek. Dat is toch een hele vreemde gewaarwording omdat  wij steeds in een zomerstemming zijn. Het zal over anderhalve week voor ons flink wennen zijn als het al om 16.30 uur donker wordt,  om van de kou maar niet te spreken.  Brrrrr!
We besloten ook nog met de bus naar Lyttelton te gaan. Hier zijn in 1850 de Canterbury Pelgrims aan land gekomen en de haven zou de drukste van Nieuw Zeeland zijn. Dat wilden we dus graag even gaan bekijken.
Het stadje kon ons echter niet bekoren.  De straten waren vies en  in de haven was weinig actie. We hebben nog een kleine historische wandelroute gelopen, maar verder  was er  niets te beleven, dus we  wilden allebei eigenlijk weer zo snel mogelijk terug naar Christchurch. Hier vonden we een Oriëntaals  restaurantje wat door een familie werd gerund. We hebben er heerlijk gegeten.
Toen we op huis aan gingen kwamen we bij de Cathedraal terecht waar een  heleboel jongens buiten stonden die als misdienaars waren gekleed. Er stond duidelijk wat te gebeuren , dus we zijn een kijkje gaan nemen. De kerk zat propvol en er begon juist een mis. Deze hebben we even gevolgd,  maar omdat we moe waren zijn we toch maar weer de kerk uitgelopen.
Het duurde weer een tijd voor we de juiste bus te pakken hadden, maar om 20.00 uur waren we dan toch terug op de camping.
Morgenvroeg gaan we onze spullen inpakken,  alles opruimen en de camper inleveren. We worden dan naar ons hotel gebracht waar ons een laatste nacht Nieuw Zeeland rest.