Dag 16

Vrijdag, 23 november

Na een heerlijke nachtrust en een lekker ontbijt zijn we verder gaan rijden. Het  weer was nog steeds prachtig, zo’n 25 graden. De bergen waar we doorheen reden zijn  helemaal begroeid met gele brem die in bloei  staat  omdat het nu voorjaar is. Dat was natuurlijk een prachtig gezicht en het geurde heerlijk. Onderweg  een heerlijk bakkie gedaan in een  cafeetje langs de weg. Je waant je steeds weer 40 jaar terug in de tijd. Na heerlijk in het zonnetje genoten te hebben van onze koffie break, zijn wij uiteindelijk terechtgekomen in Hanmer Springs. Een plaatsje wat bekend stond als een thermale badplaats. Hier maakten wij van de gelegenheid gebruik om te badderen in een bad met een temperatuur van 40 graden. Alle vermoeidheid verdween uit je lichaam.  Nog even zonnebaden, maar helaas na ruim 1uur moesten wij toch weer verder trekken. Op zich niet zo erg, want de zon is hier erg fel en je moet uitkijken dat je niet verbrandt. Het gat in de ozonlaag schijnt hier groot te zijn. Uiteindelijk zijn we rond 16.00 uur in Christchurch aangekomen. Daar wilden we toch even uitstappen en de stad wat verkennen. Onze fotocamera  ging gisteren kuren vertonen en we besloten een fotograaf op te zoeken. Die meldde ons dat de ccd kapot was. Dit is niet een twee drie te fixen, dus moeten we het  verder met de kleinere camera doen. Gelukkig maakt die ook wel mooie foto’s anders zaten we mooi in het schip.
We waren in een winkelstraat en zagen een hele opstoot. Wat schetste  onze verbazing, de kerstman was in aantocht. En alle kinderen stonden te wachten op de elfjes die van het dak van het warenhuis zouden komen. Er hingen al wat touwen en ja hoor, even later  kwamen er  een soort scouts in een groen jasje, spijkerbroek en mutsje naar beneden klimmen. Eentje durfde echter niet en bleef een lange tijd boven hangen. Dat was wel  een hilarisch gezicht. Er stond een blaasorkestje kerstliedjes te spelen. Dat is heel onwerkelijk  als het 25 graden is. Ook alle kerstversiering. In ons hoofd zijn wij daar helemaal niet mee bezig. De kerstman liet wel lang op zicht wachten dus wij zijn maar verder gelopen.  Dat was maar goed ook, want even later zagen wij hem met twee elfen om het hoekje staan wachten. Heeft ie toch mooi voor ons geposeerd!
We zijn wat verder door Christchurch gaan wandelen. Een lieflijke stad, erg Engels met een park en daardoorheen  stroomt een riviertje. We zouden nog allerlei dingen kunnen ondernemen, maar helaas de klok tikte door. Misschien kunnen we nog een en ander doen op onze laatste dag in Nieuw Zeeland. Dan moeten  we namelijk hier onze camper inleveren en hebben wij een hotelovernachting.
Na nog een prachtige rit door de bergen arriveerden we in Akaroa. Daar hebben we een camping opgezocht. Dit plaatsje is door Franse kolonisten opgericht dus doet erg Frans aan met leuke kleine Victoriaanse huisjes en franse straatnamen.  Omdat het nog lekker weer was, besloten we naar het stadje te lopen en daar een hapje te eten. Alle winkeltjes waren echter al dicht en er waren bijna geen mensen meer op straat. Zelfs het restaurant waar we naar binnen wilden gaan, ging al sluiten. Het was inmiddels 21.00 uur.
Toen zijn we maar ergens anders gaan eten. Een soort grote bar/restaurant. Het had de uitstraling van een patronaatsgebouw, maar het eten was goed.
Omdat er verder niet veel meer te beleven was, zijn we terug naar de camping gelopen en besloten we om morgenochtend maar even terug te gaan.